Ongewenste verslavingen en gewoonten stoppen

We hebben allemaal zo onze slechte gewoonten, vaak zijn deze gewoonten onschuldig. Maar er zijn ook gewoontes die zeer destructief zijn in ons leven, waarvan we weten dat we ermee moeten stoppen maar toch hebben we moeite om dat te doen. Wanneer we echt niet kunnen stoppen noemen we deze gewoonten ook wel verslavingen, zeker wanneer er ook sprake is van lichamelijke verslavingen. Veel voorkomende verslavingen zijn drugs, bijvoorbeeld speed verslaving, alcohol en roken. Maar er zijn ook verslavingen zoals seks en gokken. Hoe kun je van deze verslavingen afkomen? En nog beter, hoe kun je deze verslavingen voorkomen. Alhoewel dit een heel ingewikkeld onderwerp is en er vele wetenschappelijke studies over worden uitgevoerd bespreken we in dit artikel een aantal strategieën om met verslavingen om te gaan.

Voorkomen is beter dan genezen

Voorkomen is beter dan genezen, zo gaat het gezegde vaak. Het simpele feit is dat verslavingen vaak gedragingen zijn die voor mensen zonder de verslaving absoluut geen moeite kosten om niet te doen. Hiermee bedoelen we dat alhoewel het voor iemand die rookt of te veel drinkt ontzettend moeilijk is om niet te roken en niet te drinken, voor iemand die niet rookt of drinkt, kost het helemaal geen mentale energie om het niet te doen. Vele verslavingen beginnen op jongere leeftijd. De verslaving begint vaak vanwege stress, verveling of groepsdruk. Als de gewoonte eenmaal is aangeleerd is het ontzettend moeilijk ermee te stoppen. Wanneer iemand gewend is om met stress om te gaan door te gaan drinken zal deze kunnen stoppen zolang hij of zij niet gestrest is, maar zodra er een stressvolle situatie opduikt zal de persoon in kwestie vaak weer het negatieve gedrag herhalen. Daarom is het belangrijk dat jongeren leren op een gezonde en constructieve manier met dergelijke triggers om te gaan.

Therapie

Het is bijna onmogelijk om een negatieve gewoonte of verslaving zomaar te stoppen. Een effectievere methode is niet om de gewoonte te stoppen maar deze te vervangen met een andere handeling. Elke gewoonte bestaat namelijk uit drie aspecten. Eerst is er een trigger die de gewoonte activeert, bijvoorbeeld stress of verveling, daarna is de routine, de gewoonte zelf zoals roken, drinken, gokken of drugs en dan is er de beloning, een goed gevoel en het verdwijnen van stress en verveling. De meest effectieve aanpak is om wanneer een trigger zich presenteert de gewoonte te vervangen met een gezonde gewoonte die dezelfde beloning geeft. Hier kun je ook online therapie voor gebruiken.

Leave a comment